Bilgisayar Bilimi Öğretim Programı Güncellendi

Bilgisayar Bilimi Öğretim Programı Güncellendi

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 31/08/2016 Tarih ve 65 Sayılı Karar ile Ortaöğretim Bilgisayar Bilimi Dersi (Kur 1, Kur 2) Öğretim Programı, 2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılında uygulamaya konulmuştu. İlgili program TTKB 19/01/2018 Tarih ve 23 Sayılı kararı ile 2018-2019 yılından geçerli olmak üzere yürürlükten kaldırılıp güncellenmiş yeni bir program yayınlandı. Güncellenmiş olan yeni öğretim programı 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanacak.

Peki bu güncelleme kapsamında ne gibi değişiklikler yapıldı?
İçeriğe girmeden önce şeklen bir değerlendirme yaptığımızda ilk dikkat çeken detay, yeni programın daha resmi, devlet diline daha uygun bir yapıda olduğudur. Önceki programın daha çok taslak bir öneri metni gibi göründüğünü söylemek herhalde yanlış olmazdı. Bunun ana sebebi de muhtemelen dersin 2017-2018 Eğitim Öğretim yılına yetiştirme çabasından kaynaklandığıdır.

Eski öğretim programının giriş kısmında bilgi işlemsel düşüncenin önemi ve neden bilgisayar bilimi dersi önemlidir? konusu sayısal verilerle akademik bir yaklaşımla ele alınırken, yeni programda “Öğretim Programlarının Perspektifi” başlığı altında, genellikle Milli ve manevi değerlerimiz ve yetkinliklerle bütünleşmiş bilgi, beceri ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmek olduğu konusu vurgulanmış. Yenilen tüm öğretim programlarının genel amaçlarını ifade eden uzunca bir metin ilave edilmiş.

Eski öğretim programında “Bilgisayar Bilimi Dersi Öğretim Programının Genel Amaçları” başlığı altında sıralanan 19 maddenin, yeni öğretim programında “Bilgisayar Bilimi Dersi Öğretim Programının Özel Amaçları” başlığı altına üzerinde değişiklik yapılmadan aktarıldığını görüyoruz.

Eski öğretim programında “Bilgisayar Bilimi Dersi Öğretim Programı’yla öğrencilere kazandırılması hedeflenen beceriler” başlığı altında 13 ana madde listelenmişken, yeni programda bu 13 maddenin sentezlenip 7 ana madde ile ifade edildiğini ve açıklamalarının yapıldığını görüyoruz. Bunlar: 1. Ana Dilde İletişim, 2. Uluslararası İşbirliği ve İletişim, 3. Bilgi-İşlemsel Düşünme, 4. Yenilikçi ve Yaratıcı Tasarım, 5. Yetkin ve Öğrenmeyi Öğrenme, 6. Sosyal ve Dijital Vatandaşlık ve 7. Bilgiyi Yapılandırma

“Bilgisayar Bilimi Dersi Öğretim Programı’nın Uygulanmasına İlişkin Açıklamalar” bölümünde yine herhangi bir değişiklik yapılmadığını görüyoruz.

Üniteler için tavsiye edilen sürelerde bir değişiklik yapılmadığı görülüyor. Ancak süre tablosunun altındaki “Ünitelerden yalnızca iki tanesi tercihe bağlı olarak seçilebilir.” ibaresi bu güncelleme ile beraber kaldırılsa veya gerekli düzenleme yapılsaydı isabetli olurdu. Çünkü bu ifade “Bilgisayar bilimi dersi öğretim programı’nın uygulanmasına ilişkin açıklamalar” bölümündeki, Kur-2’den 1 veya 2 ünite seçilip işlenebileceği açıklamasına ters düşmektedir. (Ama seminerlerde de açıklandığı üzere öğrenci seviyelerine göre Kur-2’den 1 veya 2 ünite seçilebilmektedir. 2 ünite seçmek zorunlu değildir.) Şahsi düşüncem 72 ders saati içerisinde Kur-2’den 2 ünite işlenebilmesi pek olası değildir.

Kazanımlar üzerinde yapılan değişiklikler. (Kur-Ünite-Konu)
1.2.2 -> 13 kazanım 6 kazanıma indirilmiş.
1.2.3 -> 18 kazanım 6 kazanıma indirilmiş.
1.2.4 -> 9 kazanım 5 kazanıma indirilmiş.
1.2.5 -> 4 kazanım 3 kazanıma indirilmiş.
1.2.6 -> 12 kazanım 6 kazanıma indirilmiş.
1.2.7 -> 7 kazanım 5 kazanıma indirilmiş.
1.2.8 -> 5 kazanım 2 kazanıma indirilmiş.

1.3.1 -> 3 kazanımın 7 kazanıma çıkartılmış.
1.3.3 -> 6 kazanım 7 kazanıma çıkartılmış.
1.3.5 -> 1 kazanım 2 kazanıma çıkartılmış.

Bu yazıyı yazdığım zaman itibariyle henüz ülke genelinde Kur-2 işlenmediği için Kur-2 üzerinde yapılan kazanım değişikliklerini detaylı olarak yazmanın anlamı olmadığını düşünüyorum. Ancak incelendiğinde Kur-2 kazanımları üzerinde de çeşitli sadeleştirme, genişletme çalışmalarının yapıldığı görülmektedir.

Genel olarak, kazanımlar üzerinde sadeleştirmelerin yapılıp daha net ifadeler kullanıldığı görülüyor. Okullardan gelen dönüşleri ne kadar dikkate aldıklarını bilemiyorum ama daha tertipli, düzenli, uygulanabilir ve şeklen de daha resmi bir görünüme kavuştuğunu söyleyebilirim.

Bilgisayar Bilimi Öğretim Programı (Güncel)

1 yorum

2017-2018 Bilgisayar Bilimi Yıllık Planları – Ali KARAYayın tarihi9:01 am - Şub 6, 2018

[…] 2: Plan, Kur-2’nin robotik programlama ünitesine için hazırlanmıştır. 3: Güncellenen öğretim programına göre […]

Bir cevap yazın