Bilgisayar Bilimi Dersi Afyon Çalıştayından Notlar

Daha çok teknik içerikler ve ders materyalleri paylaşmak için açtığım blog, yoğunluktan ötürü bu amacına hizmet edememiş ve neredeyse sadece çalıştay ve seminer notlarının paylaşıldığı bir site haline dönüşmüş oldu. Bu formatıyla da aslında şu yazıda belirttiğim hedeflere kısmen de olsa ulaşmamı sağladığını söyleyebilirim. Fen veya sosyal bilimler liselerinde görev yapmayan asıl çoğunluğu teşkil eden bilişim teknolojileri öğretmenlerini en azından bu şekilde çalıştay ve seminer içerikleri hakkında bilgilendirme imkanı bulabiliyorum. Ayrıca bu çalıştaylarda bir şekilde yolu siteye düşen arkadaşlarla da yüz yüze tanışma fırsatı bulabiliyorum.

Daha önce sadece telefon ile görüş alış-verişinde bulunduğumuz, “Daha önce anlatmış mıydım? Dur sana onu da anlatayım. Şimdi şöyle oldu..” diye lafa girip, Heredot’tan daha akıcı bir üslupla sürükleyici anılarını paylaşan Kadir Hocam ile yüz yüze görüşüp, kısa da olsa vakit geçirmek çok keyifliydi. Yine, nevi şahsına münhasır özel kişiliği ile Erten Hocam ile yeniden karşılaşmak, dersleri daha çekilebilir kılan Mete Hocamı tanımak (meğerse hemşehrimizmiş), sitede yorumlarını eksik etmeyen Müsenna ve Dilek Hocalarımızla karşılaşmak, Sadi Hocam gelemese de arkadaşı Serhan Hocamla oda arkadaşı olmak ve yeni arkadaşlarla tanışmak çalıştayın benim adıma güzel taraflarındandı.

Merak edenler için kısaca özetlemek gerekirse;
5-9 Mart tarihleri arasında Afyon İkbal Thermal Hotel‘de bilgisayar bilimi dersi kapsamında Java Programlama eğitimi için çalıştay düzenlendi. 60 kişilik bir grup çalıştaya katıldı. Söylendiği kadarıyla, fen ve sosyal bilimlerde görev yapan diğer arkadaşları da aynı eğitimlere alacaklar ve bu eğitim giriş seviyesinde (java fundamentals) olduğu için haziran ayından önce daha ileri seviyesi için bir çalıştay daha düzenlenecekmiş.

Gerek tesis, gerek tesisin konumu itibariyle Rixox’tan daha iyi (şahsi düşüncemdir) olduğunu söyleyebilirim. Ancak, sağlanan bu kadar imkanlar artık beni korkutmaya başladı ve aklıma şu resmi getirdi. 🙂

Çalıştay öncesinde bu 60 arkadaşın Oracle Academy üzerinde Java Fundamentals eğitimlerine kayıtları yapılmış. 2 farklı çalışma grubuna ayrılan öğretmenler, yine Oracle Academy’in görevlendirdiği 2 eğitmen tarafından java fundamentals sertifika programındaki dokümanlar takip edilerek javanın temellerini bizlere kazandırmaya çalıştılar. Eğiticileri değerlendirmek tabbi ki benim haddim değil. Ancak akademisyen arkadaşların bilgisayar bilimi müfredatı ve python hakkındaki yorumları beni ciddi manada rahatsız etti. Bu yorumların tarafsızlıktan uzak, ticari bir kuruluşun temsilcisi olarak yapıldığını düşünüyorum. Üzerine bu kadar kafa yorulup, çok önemli bir çoğunluğun da mutabık kaldığı bir müfredatı bu saatten sonra bu şekilde eleştirmenin doğru olmadığı düşüncesindeyim. Python ile olan münasebeti bilgisayar bilimi dersinin öncesine dayanan birisi olarak python hakkındaki yorumlardan önemli ölçüde rahatsız olduğumdan şunları yazmadan geçemeyeceğim.

Aynı zamanda yönetim bilişim sistemleri okumakta olduğum için bu konulara biraz bilgi sahibi olduğumu düşünüyorum. Bir dilin yüksek veya düşük seviyeli olması o dilin yetenekleri ile ilgili bir kavram değildir. Maalesef bu kavramlar yazılımcılar tarafından bile karıştırılmaktadır. Bir dilin yüksek veya düşük seviyeli olması o dilin makine dili seviyesinde programlama imkanına yakınlık-uzaklığı ile ilgili bir kavramdır.

Bir dilin söz diziminin basit olması o dilin yetersiz veya kısıtlı kullanım alanına sahip olduğu anlamına gelmez. Temelde bütün programlama dilleri aslında aynı işlemleri yapar. Burada farkı belirleyen komut-aksiyon denklemi dediğimiz yapıdır. Yani komut başına arka tarafta gerçekleştirilen aksiyon sayısı o dilin gücünü belirleyen faktörlerden bir tanesidir. Örneğin C gibi dillerinde bu 1-1’dir. Java gibi dillerde 1-1.2 iken Python gibi üst seviye dillerde bu 1-6 gibi bir orana sahiptir. Az sayıda kodla, arka tarafta daha fazla işlem yapma kabiliyetine sahiptir. O yüzden dilin yeterliliğini syntax ile eşleştirmeye çalışmak çok büyük bir bilimsel yanılgıdır.

Google CEO’su Sundar Pichai der ki, “Yapay zeka, ateş ya da elektriği bulmaktan daha önemli”. Yapay zekanın önümüzdeki yüzyılların en büyük teknolojisi olacağı zaten aşikar bir durum. Yapay zekadaki bu gelişmelere herkesin katkı sağlayabilmesi için Google, TensorFlow gibi mükemmel bir kütüphaneyi ücretsiz olarak kullanıma açmış durumda. Python ile yazılmış TensorFlow ve diğer kütüphaneler ortada iken python’u kullanım alanı dar olarak nitelendirmek hiç mantıklı bir yaklaşım değil. Klasik anlamda programlama anlayışında zaten yakın gelecekte büyük değişiklikler olacak. Programlama dilleri, yapay sinir ağlarını eğitmek için kullanılan birer araç olarak kalacak. Bu sadece benim öngörüm değil, biraz araştırma yaparsanız benzer öngörüye sahip başka insanları da görebilirsiniz.

Pythonu seviyorum çünkü;
Mobil, web, desktop, IOT, yapay zeka, big data, siber güvenlik vb. gibi birbirinden çok farklı alanlar için yazılım geliştirmenize imkan sağlıyor. Bu kadar geniş bir alana hitap eden başka bir dil yok. Ayrıca Kafanızı dilin kurallarını öğrenmek için değil, algoritmayı tasarlamak için yoruyorsunuz. Python, tüm platformlar için çalışma imkanı sağlayan ender birkaç dilden bir tanesi. Kullanım oranı en hızlı artan dil. Bakınız: 2017’nin en popüler dili python. Bu listeyi daha da artırabilirim ama yazının konusu bu değil. Javanın diğer dillere göre ciddi üstünlük sağladığı (güvenlik vs) alanlar mevcut. Bence bu tür faaliyetlerde eğitmenler bunların üzerinde durmalı. Otomasyon projeleri bağlamında tabi ki sektörün lokomotifleri C# ve Java’dır.  Ancak gerek çeşitlik sağlama anlamında gerekse de tüm sistemlerin artık web tabanlı veya mobil sistemlere dönüşüm süreci anlamında ileride programlama dillerinin konumu konusunda önemli değişiklikler olacağını düşünüyorum. Google, mobil işletim sistemleri konusunda sektörün açık ara lideri olan Android’den vazgeçip, kendi geliştirmekte olduğu işletim sistemi Fuchsia OS’a geçme söylentileri var iken bence sektörde aktörlerin hiçbirisinin konumu garanti değil. Kaldı ki zaten bu dersin amacı üst düzey programcılar yetiştirmek değil, gençlerin erken yaşlardan itibaren bu bilim ile tanışıp, bu bilim dalının kendilerine kazandırmış olduğu problem çözebilme, analiz yapabilme, eleştirel düşünme ve girişimcilik gibi becerileri kazanmalarını sağlamaktır. Müfredatımıza giren bu derslerle çocuklara algoritmik düşünme yeteneklerini ve temel programlama becerilerini eğlenceli bir şekilde kazandırmak hedeflenmektedir.

Neticede Oracle Academy’nin Java Fundamentals kursunu ve sınavlarını bir şekilde tamamlayıp çalıştayı sonlandırdık. Kurs sonunda öğrencilerimizi de aynı kursa kayıt edebilmemiz için kullanıcı tanımlama yetkisi verdiler. Kurumsal mail ile tarafıma mail atan bt öğretmeni arkadaşları sisteme ekleyebilirim. Sınavların geçilmesi durumunda e-posta hesabımıza sertifika gönderileceği söylenmişti ama henüz gönderilmedi. Çalıştay öncesi ve çalıştay esnasında desteklerini sunan Sena Hanıma bu durumu bir sormak lazım. 🙂

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanı Halil İbrahim TOPÇU çalıştaya katılan tüm bt öğretmeni arkadaşlarla yaklaşık bir buçuk saatlik bir süre boyunca sahadaki gelişmeler ve yaşadığımız problemlerle ilgili bir toplantı düzenlendi. Gerek bilgisayar bilimi dersinin işleyişinde karşılaşılan problemler, gerek bilişim teknolojileri öğretmenlerinin genel sorunları gerekse de bt rehber öğretmenliği konusundaki problemlerin neredeyse tamamı bu toplantıda dile getirildi. Bakanlığın ciddi şekilde kodlama eğitimine önem verdiğine ve bu konudaki samimiyetlerine şahsım adına ikna olduğumu söyleyebilirim. Toplantıdan anladığım kadarıyla, ortak sorunların en önemlilerinden birisi de bakanlık ve bt öğretmenlerindeki bu inanmışlık ve arzunun yerel idareciler tarafından tam olarak idrak edilemediğidir. Çalıştaya katılan tüm öğretmenlerden tek tek bt sınıflarındaki bilgisayar ihtiyaçlarına ait liste çıkartıldı. Zaten Konya çalıştayının ardından fen ve sosyal bilimler liselerinin çoğunluğuna bilgisayar alımı için ödenek gönderilmişti. Listeye eklenen diğer okullara da bu toplantının ardından muhtemelen en kısa sürede ödenek gönderilecektir. Yine de şu yazıyı ilgi gösterip talepte bulunmanız süreci hızlandıracaktır.

Tanıştığım arkadaşların önemli bir çoğunluğun ortak bir düşüncesi var. Bunu burada paylaşamayacağım. Öğrenme isteği olduktan sonra artık bilgiye ulaşmak oldukça kolay ve maliyetsiz. Udemy gibi platformlar üzerinden 25 TL gibi ücretlerle temin edebileceğiniz kurslarla kendinizi istediğiniz şekilde geliştirebilmek mümkün. Bilişim Teknolojileri öğretmenleri olarak bizlerin en büyük handikapı, sürekli olarak kendimizi güncel tutma mecburiyetmizin olması, birçok alanda bilgi sahibi olma zorunluluğumuzdan ötürü belli bir alanda profesyonelleşmemizin çok zor olması. Diğer hiçbir branşta bu denli ağır olmayan bu durum maalesef bizleri çok fazla yıpratıyor. Bu durum 60-65 yaşlarına kadar nasıl sürdürülebilir bilemiyorum.

Bu paragrafa kadar okuyabilme sabrını gösterebilmiş tüm arkadaşlara teşekkürlerimi sunar, esenlikler dilerim.

Düzenleme-1: Sertifikalar geldi.

“Bilgisayar Bilimi Dersi Afyon Çalıştayından Notlar” üzerine 16 yorum

  1. Çok güzel yorumlamışsınız hocam. Gerek bilgilendirme, gerekse duygu ve düşüncelerinizi paylaşarak bizleri bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim.

    Cevapla
  2. Gönlünün güzelliği yüzüne yansıyan güzel insan, kalbimizdesin… tespit ve düşüncelerine katılmamak elde değil… paylaşımların ve görüşlerin için çok teşekkürler…
    Ali Hocam; “Daha önce anlatmış mıydım? Dur sana onu da anlatayım. Şimdi şöyle oldu….. :))

    Cevapla
  3. Yazınızı sonuna kadar sıkılmadan okudum. Tebrik ederim. Güzel noktalara temas etmişsiniz. Oracle Academy’nin kurs içeriğini merak ettim. Beni eklerseniz sevinirim. İyi çalışmalar.

    Cevapla
  4. Yazınız çok akıcı olmuş, teşekkürler.. Hocam merhabalar, biz de Academy eğitimlerinden yararlanabiliyor muyuz? Sınıfınıza ekleyebilir misiniz?

    Cevapla
  5. Harika bir yazı olmuş.Gerçekten aynı düşünceleri paylaşıyorum. Diğer branşlar yıllarca aynı şeyleri anlatıp uzmanlaşırken, biz oradan oraya savrularak hangi dalda uzmanlaşmamız gerektiği konusunda bile endişeliyiz. Şimdilik öğrenme ve öğretme konusunda sıkıntı yaşamasak da ileri yaşlarda bunun sıkıntısını fazlasıyla çekeceğiz düşüncesindeyim. Ayrıca sosyal bilim öğrencileri ve bu dersin onlara kazandırdığı yeterlilikleri konusundaki yazınızı da çok beğendim. Bu konudaki düşüncelerinize de sonuna kadar katılıyorum. Saygılarımla…

    Cevapla
  6. Hocam Ankara Batıkent Lisesinde bilişim tek. öğretmeniyim. kur-2 kitabına ihtiyacım var. gönderirseniz sevinirim.

    Cevapla
  7. Güzel insan “Daha önce anlatmış mıydım? Dur sana onu da anlatayım. Şimdi şöyle oldu..” 🙂

    Cevapla

Ali KARA için bir cevap yazın Cevabı iptal et