Bilgisayar Bilimi Ders Notları

Bilgisayar Bilimi Ders Notları

Bilgisayar Bilimi Ders Notları. Sosyal Bilimler Liseleri için haftalık 4 ders saatine göre 2+2 şeklinde hazırlanmıştır. Dolayısıyla Anadolu Liseleri de kendilerine uyarlayıp kullanabilirler. 1.Dönemin sonunda Kur-1 ‘e ait tüm notlar tamamlanmış olacaktır. Ders kitabının basılı hali dağıtılmadığı için öğrencilerin elinde kaynak bulunması için hazırlanmış olup burada yer alan yıllık planlara göre hazırlanmıştır.

Kur-1 için kaynaklar

Bilgisayar Bilimi Ders Notları (Kur-1)

Sayfa 69-70-71 Algoritma ve Akış Şeması Soruları

Sayfa 69-70-71 Algoritma Çözümleri

Sayfa 69-70-71 Akış Şeması Çözümleri

Sayfa 69-70-71 Python Kodları (merak eden öğrenciler için)

1.Dönem 1.Sınav Soruları (sosyal bilimler kur-1)

Python Performans Ödevleri

Kur-2 için kaynaklar

Kur-2 bu dönem itibariyle sadece sosyal bilimler liselerinde okutulmakta olup, Kur-2 ders kitabı henüz TTKB onayından geçmediğinden ötürü EBA üzerinden yayınlanmamıştır. Sosyal bilimler liselerinin mağdur olmaması için kitap onaylanmamasına rağmen, bakanlık bu liselerde görev yapan BT öğretmenlerine “başkalarıyla paylaşmama koşulu ile” kitabı pdf formatında göndermiştir. Kur-2 robotik programlama ünitesine ait ders notlarını hazırlamama rağmen bu notları internet üzerinden paylaşamıyorum. Ancak Kur-2’ye ait günlük planlara şu sayfadan ulaşabilirsiniz.

Robotik Programlama Performans Ödevi

2.Dönem 1.Sınav Soruları (sosyal bilimler kur-2)

mBlock Arduino Etkinlikleri

Yürüyen Işık

Polis Çakarı

Potansiyometre ile LED Kontrolü

Park Sensörü

LDR ile Servo Motor Kontrolü

LM35 Sıcaklık Ölçümü

31 yorum

Avsar BeyYayın tarihi9:59 pm - Eki 27, 2017

Hocam güzel bir çalışma olmuş. İzninizle kullanmak isterim.

ÖzerYayın tarihi3:28 am - Eki 30, 2017

Hocam elinize sağlık…

TurgayYayın tarihi10:49 pm - Eki 30, 2017

emeğinize sağlık çok güzel hazırlamışsınız..

ismailYayın tarihi1:50 pm - Kas 8, 2017

emeklerinize sağlık hocam..doc dosyasını paylaşmanız mümkün mü?

MüsennaYayın tarihi10:58 am - Kas 27, 2017

hocam öncelikle emeklerinize sağlık. benim birkaç sorum olacak size. ben de sosyal bilimler lisesinde görevliyim. şuan python’a yeni geçiyorum. wing ide mi yoksa python içindeki ide mi kullanıyorsunuz? Python bölümünün anlatımı dağınık gibi geldi bana, kitapta tamamen 1. bölümden bağımsız örnekler var, öğrenciler ilk aşamada hemen 1. bölümdeki yaptıkları akış şemaları ve algoritmaların uygulama kısmını pythondaki karşılığını görmek istiyorlar yoksa çok sıkıcı olduğunu düşünüyorlar. siz bu aşamada ne yaptınız veya başka hangi kaynakları kullandınız. biraz bahsedebilir misiniz? bir de benim öğrencilerim algoritma ve akış şemaları konusunda sıfır bilgiyle gelmişlerdi, ben o kısımda biraz zaman kaybettim. her birine tek tek oturtana kadar bol örnekler verdim. ondan da kaynaklandı. 2 ay zamanımız var python ne kadar öğretilebilecek bakalım 🙂

Ali KARAYayın tarihi11:26 am - Kas 27, 2017

Hocam genelde repl.it‘i kullanıyoruz. Çok kullanışlı. İnternet problemi olduğu zamanlarda IDLE kullanıyoruz. Bilgisayarlara imaj attıktan sonra farketmiş olduğum Geany ise bence Wing’den çok daha başarılı. Bir dahaki imaja mutlaka dahil edeceğim. Kur-1 kitabı hakkındaki görüşlerinizin tamamına katılıyorum. Dediğiniz gibi, çocuklar algoritma ve akış şemasını oluşturduktan sonra python kodlarını görmek istiyorlar. Ben de zaten örneklerin ardından python kodlarını da yazıp gösterdim. Uzunca bir algoritmanın kısa bir kodla ifade edilebilmesi çocukların ilgisini artırdı.

Yalnız BT sınıfımızın küçük olması ve 30 öğrencinin bu sınıfta uygulama yapmaya çalışması beni oldukça zorluyor. Meğer dersin seçmeli olmasının da olumlu yanları varmış. 🙂 Sosyal Bilimler Lisesi olmasından ötürü çocukların kariyer gelişiminde programlama olmadığı için (neden programlama öğrenmelisiniz? şeklinde gerekli güdülemeleri yapsak bile) bazı öğrencilere ne yaparsanız yapın dikkatlerini çekemiyorsunuz. Bu gruptaki çocuklar yapacak fazla da bir şey yok çünkü malumunuz üzere bizim konular zincirleme ilerlediği için çocuğun ileride arkadaşlarına yetişme şansı pek olmuyor.

Süre konusunda da haklısınız. Bu ders 18*4 ders saatine sığmayacak kadar geniş bir içeriğe sahip. Okul etkinlikleri, rapor alma durumu, seminer/çalıştay gibi durumlardan dolayı zaten aktif işlenebilen hafta sayısı neredeyse 14’e düşüyor.

Kolaylıklar diliyorum.

müsennaYayın tarihi1:57 pm - Kas 27, 2017

tamam hocam çok teşekkürler haklısınız, galiba sıkıntılarımız hep aynı mevcut durumlarımızda öğrenciyi motive ederek biz kitaba bağlı kalmadan kendi rotamızı çizeceğiz galiba ben de önce 1. ünitedeki algoritmaların python kodlarını vermeye çalışacağım önce .

iyi çalışmalar hocam…

burhan durmuşYayın tarihi2:43 pm - Ara 6, 2017

Hocam biz bu derse (Bilgisayar Bilimi) giriyoruz. Acemiyiz. Bize yardımcı olur musunuz?

Ali KARAYayın tarihi7:56 pm - Ara 14, 2017

Algoritmalar içerisindeki 3.sorudaki hatayı bulup bildiren Erzincan Fen Lisesi BT Öğretmeni Sadi AKSU Hocama teşekkür ediyorum.

Yoğunluktan ötürü dokümanları 2.kez kontrol etme fırsatım olmuyor. Tespit ettiğiniz hataları bildirirseniz sevinirim.

Sadi AKSUYayın tarihi3:51 pm - Ara 15, 2017

Ali KARA hocam Allah seni başımızdan eksik etmesin… Komşuda pişer bize de düşer hesabı, idareci olduğumdan çok yoğunum. çok rahatım şimdi sağol varol….

DilekYayın tarihi12:44 am - Ara 27, 2017

Ali hocam Konya çalıştayında birlikteymişiz. Hatta aynı gurupta. İsminizi görünce teşekkür etmek istedim. Ayrılmak zorunda kalmışsınız. Geçmiş olsun. Hazırladığınız dokümanlardan faydalandık. Ellerinize sağlık.

ElifYayın tarihi9:44 am - Şub 6, 2018

Sosyal Bilimler lisesinde benzer sıkıntıları ben de yaşıyorum. 2. dönem hangi konuyu anlatmayı düşünüyorsunuz hocam? robotik sosyal bilimler için uygun değil gibi geliyor öğrenci profilini ele alınca kararsız kaldım bu yıl deneme yanılma yılımız olacak sanırım

    Ali KARAYayın tarihi10:16 am - Şub 6, 2018

    Diğer iki üniteye göre robotik daha uygun olacaktır diye düşünüyorum hocam. Web programlamada çok fazla konu var. HTML5,JS,CSS3,PHP her biri ayrı bir derya zaten. Daha önceden ön bilgiye sahip olmayan öğrencilerde bunu uygulanabilir bulmuyorum. Mobil programlama da aynı şekilde. Üzerine bir de android studio’yu sorunsuz çalıştırabilecek bt sınıfları da mevcut değil. Dediğim gibi bence en uygunu robotik programlama. En kötü ihtimalle bile mblock ile ortaya güzel ürünler çıkabilir diye düşünüyorum. Bunun dezavantajı sadece robotik setlerin maliyeti, temini, bütçesi vs.

OdzgnYayın tarihi1:21 am - Mar 1, 2018

Hocam programlama dili olarak python anlatilmasi sart mı ? Malumunuz bütün dillerin söz dizimi farklı. C anlatsak olur mu acaba

SevgiYayın tarihi6:36 pm - Mar 4, 2018

Merhaba hocam. Ben sosyal bilimler lisesinde yeni çalışmaya basladım. Ücretli öğretmenim. Benden önceki öğretmen kur-1 deki konuları bitirmemiş. Python konusundan önceki konuları bir de ALICE de çalışmalar yaptırmış. 2.dönem de HTML’ye giriş yapmış sonra da tayini çıkmış. Öğrencilere önceki bilgilerini sorduğumda hiç bir sey bilmediklerini söylüyorlar. Ben şimdi ne yapmalıyım sizce? Kur-2 ye direk geçsem hiç bir şey anlamayacaklar. Python dilini işlesem yıllık programa göre gitmemiş oluyorum. Okul müdürü de programlama öğretin demişti ilk geldiğimde. Ne yapacağım konusunda yardımcı olur musunuz?

    Ali KARAYayın tarihi11:41 pm - Mar 4, 2018

    Merhaba Sevgi Hocam;
    Hocam bu seneyi özellikle sosyal bilimler için geçiş dönemi olarak değerlendirmek lazım. Öğrencilerin biz hiç bir şey görmedik demelerine pek kulak asmayın bence. Belli ki kur-2 için web programlama ünitesi seçilmiş. Bu saatten sonra farklı bir ünite seçip devam etmek pek mantıklı değil. Aynı şekilde devam etmeniz daha doğru olacaktır. Kur-2 kitabı, TTKB’ca henüz onaylanmadığı için resmi olarak yayında değil. Ancak bu okulların mağdur olmamaması için OÖGM tarafından, SBL’de çalışan BT Öğretmenlerine Kur-2 ders kitabı belli şartlar dahilinde e-mail ile gönderildi. Okulunuzun kurumsal mail adresini verirseniz size gönderebilirim. Müdür Bey’in veya öğrencilerin ne dediği çok da önemli değil bana kalırsa. Henüz dönemin başındayken bence siz Kur-2 Web Programlama için bir yıllık çalışma planı hazırlayın (sizden önceki arkadaş hazırlamamışsa eğer) ve ders kitabındaki sıralamaya göre dersinizi işleyin. Öğrencilerin söylediği gibi Kur-1’de hiç bir şey işlememiş olsalar bile, Kur-1’i Kur-2’nin ön koşulu olarak görmeyin. Öğretim programındaki kazanım sıralamasına göre dersinizi işleyin.

YaseminYayın tarihi12:52 pm - Mar 5, 2018

Ali hocam merhaba…
Ben sosyal bilimler lisesinde 2. dönem göreve başladım. Robotik setlerimiz olmadığı için ve okul yönetimi en azından bu dönem alamayacağını söylediği için web veya mobil programlama anlatmak istedim. Ancak ona göre yıllık plan bulamadım, hep robotik üzerine hazırlanmış. Ben hazırlamak istedim ancak birini mi seçmem gerekiyor yoksa ikisini de mi plana işlemem gerekiyor onu sormak istedim siz sadece robotik programlamayı işlemişsiniz ancak öğretim programında tablonun hemen altında yalnızca ikisi diyor bununla ilgili bilgi alabilir miyim?

    Ali KARAYayın tarihi9:50 pm - Mar 5, 2018

    Merhaba Yasemin Hocam.
    Setler konusunda benim idarem de aynısını söyledi. Öğrencilerle kendi imkanlarımızla setlerimizi tedarik ettik. Mobil için bilmiyorum ama web programlama için bilgisayarbilisim’de plan paylaşılmıştı. Öğretim programı güncellendiği halde bahsettiğiniz tezatlığı oluşturan ifade yine kaldırılmamış. Güncel öğretim programının 14.sayfasının 3.maddesinde “Kur 2’de yer alan 3 üniteden ikisi ya da sadece biri zümre öğretmenler kurulunca belirlenerek tüm yıl boyunca uygulanmalıdır.” şeklinde ibare var. Erzurum seminerinde de zaten 1 veya 2 ünite seçilebilir şeklinde de açıklama yapılmıştı. Bahsi geçen tablonun altındaki ifadenin yeni programda kaldırılması veya düzenlenmesi gerekirdi. Bana kalırsa, 72 saat içerisinde zaten 2 üniteyi kazandırabilmek pek olası değil.

EfsaYayın tarihi9:03 am - Mar 20, 2018

Ali Hocam kadrom başka okulda ve ben sosyal bilimlerde görevlendirmeyim. Kur 2 kitabı elimde olmadığımdan öğretim programına göre bir şeyler yapmaya çalışıyorum. Bu pdf kitaba ulaşmak için ne yapmak gerekli. Gerçekten içim rahat değil ben web programlamayı seçmiştim yardımcı olursanız sevinirim.

OnurYayın tarihi1:39 am - Mar 26, 2018

Ali Hocam merhaba. İstanbul’da bir anadolu lisesinde ücretli öğretmenim. 2. dönem göreve başladım. İkinci dönem direk python diline giriş yapılmış ama ben bilgisayarda kod yazdıramıyorum. Bunun nedeni hem alt yapı yetersizliği hem de öğrencilerin ilgisizliği. Alt yapı yetersizliğini biraz açmak gerekirse, bilgisayar laboratuvarında 20 adet bilgisayar var ama her sınıf minimum 30 kişi yaklaşık olarak her sınıftan 10 – 15 kişi boşta kalmış oluyor. Okulda sınav sistemi kelebek sisteme göre yapıldığından bilgisayarlarda sınav yapamıyorum bu da kağıtta kod yazmaları demek ama o da bence yapılmaması gereken bir şey yani bana göre eğer bilgisayarda kod yazdıracaksam sınavı da bilgisayarda yapmam gerekir ama dediğim gibi bu hem bilgisayar sayısının yetersiz oluşundan hem de kelebek sisteminden dolayı mümkün değil. Kağıtta kod yazdırırsam da bütün girdiğim sınıfların toplam %90’ı kadar öğrenci dersten kalır. Nasıl bir yol izlememi önerirsiniz

    Ali KARAYayın tarihi8:34 pm - Mar 26, 2018

    Onur Hocam;
    Bütün bt sınıflarındaki bilgisayar sayıları ve anadolu liselerindeki sınıf mevcutları maalesef sizin okuldakiler gibi zaten. Aslında anadolu liselerinde ders zaten seçmeliyken okul idarelerinin ‘gerçekten bu dersi seçmek isteyen” öğrencilerin dersi seçmesini sağlamaları gerekir ama maalesef sahada bu işler bu şekilde yürütülmüyor. Sınav sisteminde ise eğer isterseniz idare ile görüşüp ortak sınavlara dahil olmayabilirsiniz. Ben ve bir çok arkadaş diğer sınavlardan bağımsız kendimiz yapıyoruz sınavları. Sınavların her ikisinin de uygulamalı olması düşüncesine ben katılmıyorum ama en azından 2.si uygulamalı yapılabilir ama öğrenci sayısı, bilgisayar sayısı gibi şartları düşündüğümüz zaman uygulamada bunun da ciddi sıkıntıları olabiliyor. Sınavı kağıttan yapmakla öğrencilere sadece kod yazdırmayacaksınız neticede. Verdiğiniz bir koddaki hatayı bulmalarını isteyebilirsiniz, mantıksal işlemlere ait sonuçları bulmalarını isteyebilirsiniz, eşleştirme soruları sorabilirsiniz vs. Belirttiğiniz şartlarda uygulama sınavı yaptığınızda bence daha fazla hayal kırıklığı yaşarsınız diye düşünüyorum.

    Kolaylıklar ve başarılar dilerim.

ÖmerYayın tarihi6:47 pm - Nis 9, 2018

Ali hocam sınav sorularının cevapları yok mu?

ilknurYayın tarihi9:11 am - Nis 13, 2018

Merhaba hocam bana kur-2 kitabını gönderebilir misiniz?.
Çalıştaya katılan bir kaç arkadaş gönderdi. Fakat google drive iznininiz yok diye açtırmadı. Siz uygunsa dosyayı doğrudan gönderebilir misiniz?

ElaYayın tarihi8:11 pm - May 20, 2018

Sayfa 94’ün cevapları acil lazım.

Dilek ToptaşYayın tarihi11:20 pm - Haz 16, 2018

Ali hocam bayramınızı tebrik ederim öncelikle. Benim size bir kaç sorum var. Öncelikle ben de diğer zümre arkadaşlarımla konuştuğumda web programlama da sıkıldıklarını, mobil programlama okulun bilgisayarlarının kaldırmayacağından hem fikir olduk. Robotik programlamanın daha eğlenceli olacağı inancındayım fakat malzeme konusunda tereddütlerim var. Malzemeyi bir şekilde temin edebileceğimiz düşüncesindeyim. Zaten Antalya çalıştayında bu sorunun giderileceğini düşünüyorum. Peki bu malzemeleri 30 kişilik sınıflarda nasıl koruyabiliriz. Dirençler diğer arduino malzemeleri çok hassas, yanlış uygulamalarda yanan malzemeler bunlar beni tedirgin ediyor. Sınıfları ikiye bölme şansımız var mıdır?Siz nasıl bir yol izlediniz bizlerle paylaşırsanız çok seviniriz.

    Ali KARAYayın tarihi11:57 am - Haz 17, 2018

    Size de iyi bayramlar Dilek Hocam.
    Öncelikle Antalya semineri için whatsapp grubundan yazan arkadaşa ben ismimi bildirmedim. (Eğer aynı çalıştaydan bahsediyorsak.) İsim bildirenlerin sayısı da oldukça azdı takip edebildiğim kadarıyla. Sanırım bilgisayar bilimi ile doğrudan ilgili değil, STEM odaklı bir eğitim olacak diye biliyorum. Yine de katılırsanız içeriği hakkında gruptan veya buradan bilgi verebilirseniz çok memnun olurum.

    Sizin de belirttiğiniz ve blogda benim de daha önceden yazdığım üzere robotik programlama işlemek çok daha uygun ve eğlenceli olacaktır. Bilişim teknolojilerine karşı en ilgisiz olan öğrencilerin bile bir şekilde dikkatini çekebilmenize imkan sağlıyor.

    Setler konusuna gelirsek. Öncelikle hazır set almadık biz. Kendi malzeme listemizi oluşturup, setimizin içeriğini kendimiz belirledik. Bu sayede kullanmayacağımız bileşenlere para ödemek zorunda kalmadığımız gibi, düşük ücretli setlere dahil edilmemiş olan bileşenleri de kendi setimize dahil edebilme şansımız oldu. Sipariş verdiğimiz yerden rica ettik, malzemeleri tıpkı hazır set gibi eşit sayıda gruplandırıp her birini ayrı ayrı kutulayıp bize gönderdiler. Bu şekilde bir yol izlemek isteyen arkadaşlar için malzeme listesini yakında blogdan paylaşacağım.

    İmkanlar doğrultusunda biz 10 set temin edebildik. Dolayısıyla 3 öğrenciye 1 set düştü. Aynı seti diğer şube de kullandığı için toplamda 6 öğrenci 1 set kullanmış oldu. Ders bitiminde öğrenciler malzemelerini toplayıp sınıf dolabımıza yerleştirerek dönüşümlü kullandılar. Grupları ve setleri numaralandırdığımız için herhangi bir karışıklık da yaşanmadı. Malzemelerin dağınık bırakılması konusunda şubelerin birbirini suçlaması dışında hiç sorun yaşamadık. Her grup kendi setinden sorumlu olduğu için gayet temiz kullandılar. Hiç bir malzememiz zarar görmedi. Bir kaç defa potansiyometre ve arduino’dan kokular gelse de dediğim gibi hiçbiri zarar görmedi 🙂 Zaten dersin 1.kısmında yapacağımız etkinliğe ait devre şeması ve kodları açıkladık. Bu kısımda nelere dikkat etmelerini zaten öğrencilere açıklıyoruz. 2.derste de öğrenciler devrelerini kurup kodlarını yazıyorlar. (Ders bitiminde gruplardan çalışmaya ait kısa bir video çekmelerini istiyorum. Siz de bu şekilde bir uygulama yapabilirsiniz.) Bazı etkinliklerde süre sorunu olabiliyor ama öğrenciler zamanla hızlanıyor zaten.

    Sınıfı ikiye bölmeden kastınız nedir tam anlamadım ama ben yukarıda anlattığım şekilde bir yol izledim. İmkanlarınız el verirse 2 öğrenciye bir set düşecek şekilde ve her şubenin kendisine ait bir seti olacak şekilde bir alım yapabilirseniz çok daha etkin bir ders ortamı oluşturabilirsiniz diye düşünüyorum.

Bir cevap yazın